Müsli – LCHF

lchf-musli

Ännu ett supergott recept från Anne Aobadias bok Matkärlek!

200 g hasselnötter eller mandlar (jag tog 100 g av varje)
2 dl kokosflingor
2 1/2 dl solroskärnor
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl sesamfrön
2 dl hela linfrön
1 dl nyponskalmjöl (hoppade jag över)
1 1/2 dl vatten (behövs inte)
1/2 dl kokosolja el rapsolja

  1. Hacka nötterna grovt. Blanda alla ingredienser i en bunke. Jag värmde kokosoljan några sekunder i micron så den blev lättare att blanda.
  2. Rosta i ugnen på 150 grader ca 30 min. Rör om efter ca 15 min. Stäng av värmen och låt ev torka ytterligare i ugnen, ev med luckan på glänt.
  3. Servera müslin med yoghurt. Jag brukar ta ca 2 msk (20 g) müsli till 1,5 dl 6%-ig grekisk yoghurt.

/Anna

musli-gulli
Barnen hjälper ofta till i köket – här blandar dottern ihop ingredienserna till müslin 😀

Kommentera

