Citronpaj

Bakade en mkt god citronpaj till gårdagens middag. Citronpajen kan gärna bakas en dag i förväg och förvaras i kylen till serveringsdags. Receptet hittade jag hos Arla. Jag tog 2 st citroner istället för 1 1/2 och hade pajen i ugnen 28 min istället för 35 min (som det stod i receptet).

12 bitar

Pajdeg:

  • 3 dl vetemjöl
  • 2 msk strösocker
  • 125 g smör
  • 1 st äggula

Fyllning:

  • 3 st ägg
  • 2 dl strösocker
  • 2 dl vispgrädde
  • 2 msk vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • rivet skal och pressad saft av 2 st citroner

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en pajform. Låt vila i kyl 30 min. Sätt ugnen på 200°.

Vispa ägg och socker pösigt. Rör i resten av ingredienserna och häll fyllningen i pajformen. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 25-30 min. Låt kallna.

Servera med vaniljglass eller vispgrädde.

/Anna

Kommentera

