Annas vegetariska linsbiffar

Vi försöker äta mer vegetariskt hemma, och igår lagade jag linsbiffar som blev mkt smarriga. Såhär gjorde jag:

4 port (ca 20 st)

2 dl okokta röda linser
2 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl solrosfrön
1 ägg
1/2 tsk salt
2 tsk sambal oelek
1 tsk spiskummin
1 tsk paprika
2 msk hackad persilja
1-2 dl havregryn

  1. Koka linserna mjuka, ca 10-15 min.
  2. Riv morötter, lök och vitlök fint och blanda ner i linserna tillsammans med solrosfrön, ägg och kryddor. Mixa gärna med stavmixer.
  3. Rör ner 1 dl havregryn och låt smeten svälla ca 10 min. Vid behov tillsätts ytterligare 1 dl havregryn.
  4. Forma små biffar och stek i olja & smör på svag värme ca 4 min på varje sida. Därefter körde jag dem i airfryern för att få extra krispig yta.
  5. Servera gärna med klyftpotatis, tzatziki och sallad.

/Finna

7 reaktioner på ”Annas vegetariska linsbiffar

  1. Mycket goda, mina gjordes dock lite för stora (fick bara 10 biffar av hela satsen) så de var svåra att vända. Nästa gång gör jag dem mindre! Smaksatte också med dill istället för persilja vilket var mycket gott och rekommenderas. Tack för ett toppen recept!

  2. Ping: Veggo 01 | enskedfull

Kommentera

