Risgrynsgröt i micro

Ikväll ska vi ha luciafirande här hemma, då vi bl a ska äta risgrynsgröt. Igår kokade jag risgrynsgröt i micro för första gången, mycket smidigt och man slipper att det bränner fast i botten. Men se till att skålen är eldfast – igår blev jag en stor glasskål fattigare. Jag fyrdubblade detta recept!

4 port

1,5 dl grötris
1 tsk salt
3 dl vatten
1 msk smör
5 dl mjölk 3%
(1/2 dl vispgrädde)
0,5 dl socker
1/2 tsk vaniljsocker
1 kanelstång

  1. Blanda ris,vatten och smör i en eldfast skål. Tillaga i micron på full effekt ca 800W i 10 min.
  2. Rör ner hälften av mjölken. Kör på full effekt i 5 min.
  3. Rör ner resten av mjölken, socker (smaka dig fram så det blir lagom sött), vaniljsocker och kanelstång.
  4. Tillaga på halv effekt ca 400W ca 25 min. Rör om då och då och späd ev med mera mjölk.
  5. Rör ev ner lite vispgrädde och servera med socker blandat med kanel och mjölk.

/Finna

Kommentera

