Syltig havregrynskaka

I morgon ska jag bjuda mina jobbarkompisar på denna kaka. Grundreceptet hittade jag här, men jag har modifierat det lite (som vanligt). Perfekt istället för en smörgås till morgonkaffet!  🙂

4 dl havregryn
100 g smör eller margarin
1 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
3 dl dinkelmjöl (eller vetemjöl)
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
3 1/2 dl yoghurt naturell (el filmjölk)
1 dl lingonsylt (el annan sylt, t ex blåbär el hallon)
(florsocker)

  1. Rosta havregrynen lätt i torr stekpanna, låt svalna.
  2. Smält matfettet i en kastrull, låt svalna.
  3. Blanda havregrynen med socker, mjöl, salt och bakpulver. Rör ner filmjölken, sirapen och matfettet.
  4. Häll smeten i en smord och bröad form (gärna en springform 24 cm). Jag bröade med havregryn eftersom vi inte hade ströbröd hemma.
  5. Gör små gropar i kakan och lägg sylt i dem.
  6. Grädda kakan i ugn vid 200° i ca 50 min eller tills den fått vacker brun färg och verkar färdig. Prova med en sticka.
  7. Låt kakan svalna. Garnera ev med florsocker vid servering.

/Anna

Kommentera

