Annas thaiköttbullar i röd curry


2010-10-31: idag lagade jag denna rätt och la till röd paprika och färska limeblad, mkt gott!

Vet att 8-åringen här hemma gillar röd curry, så idag gjorde jag en variant av de goda thaiköttbullarna i grön curry. Serverade med gurka och morot – även de favoriter hos 8-åringen – som åt mest middag av oss alla! 🙂 

ca 4 port

Köttbullar
700 g nötfärs
1 ägg
2 vitlöksklyftor
2 tsk torkad koriander
1 tsk chilipulver
2 msk fisksås
salt, peppar

Sås
2 msk röd currypasta
2 vitlöksklyftor
1 msk olja
1 burk kokosmjölk, 400 ml
2 dl vatten
1 citrongrässtånd
3 cm färsk ingefära
2 msk fisksås
1 msk socker
1 lime
1 msk maizena

Tillbehör
1/2 kruka thaibasilika
1/2 gurka
2 morötter
jasminris

  1. Riv vitlöksklyftorna och blanda med köttfärs, ägg, torkad koriander, chilipulver, fisksås, salt och peppar.
  2. Fräs röd currypasta och vitlök i olja. Tillsätt kokosmjölk, vatten, citrongräs (utbankat och delat i mindre bitar), färsk ingefära (skalad och skuren i skivor), fisksås, socker, saften av 1 pressad lime samt maizena. Koka upp och låt puttra ca 5 min.
  3. Trilla köttbullar och stek dem gyllenbruna i en het panna. Häll över currysåsen, koka upp och låt puttra ca 5 min eller tills köttbullarna är genomstekta.
  4. Skala, dela, kärna ur och skiva gurkan. Skala och strimla morötterna (gärna med en julienne peeler).
  5. Strö färsk thaibasilika över köttbullarna och servera med jasminris samt gurka och morötter.

/Anna

6 reaktioner på ”Annas thaiköttbullar i röd curry

  1. Ping: Bus eller godis « Finnas Spejs

  2. Vilken currypasta använder du? Tar jag två matskedar av den jag brukar använda så blir det hela burken, känns vågat då redan en tesked ger väldig hetta.

    • Vi köper currypasta i thaiaffärer, just nu har vi en stor burk på 400 g av märket Pantai. Men vi gillar starkt och tycker du att 1 tsk räcker så är det ju bra. 🙂

  3. Tack för snabbt svar! Jag ska leta upp en thaiaffär, gillar det hot, men gissar att den stora skillnaden är själva pastan, den jag har är 114g, och saknar mycket av de smaker jag gillar med röd curry, dvs är mest stark, så lite letande efter genuina saker är nog värt mödan.

Kommentera

