Strösselkakor

Har bakat strösselkakor till Rubens namngivning, ♥-formade såklart, eftersom det är på Alla hjärtans dag! Kakorna blev rätt söta, men fina kalaskakor om jag får säga det själv. 🙂

Ca 35 st

Mördeg
4 dl vetemjöl
200 g smör
1 1/2 dl socker
1 äggula

Kristyr
1 äggvita
3 dl siktat florsocker
1/2 tsk ättikssprit

strössel (t ex jordgubbsströssel & karamellströssel)

  1. Arbeta ihop ingredienserna till mördegen (jag använde elvisp med degkrokar). Låt vila i kylskåp minst 30 min.
  2. Kavla ut degen och ta ut kakor med formar (jag använde hjärtformar).
  3. Grädda i ugn 175 grader ca 10-15 min. Låt kakorna svalna.
  4. Vispa ihop ingredienserna till kristyren (jag använde elvisp).
  5. Bred kristyr över kakorna (jag använde en smörkniv) och doppa dem i strössel. Låt stelna innan kakorna packas ned i burk.

/Anna

4 reaktioner på ”Strösselkakor

  1. Ping: Alla ♥♥♥:s dag « Finnas Spejs

Kommentera

