Annas lax m röd curry

Igår lagade jag lax med röd curry till middag. Har lagat något liknande tidigare och trodde att jag skrivit upp receptet, men icke. Såhär gjorde jag iaf igår – inte så många ingredienser som jag brukar. Mkt gott och uppskattat, även av 8-åringen här hemma!  🙂

4 port

ca 600 g laxfilé
1 msk röd currypasta
1 burk kokosmjölk  (400 ml)
1 lime (rivet skal + saft)
1 fiskbuljongtärning
1 tsk fisksås
2 st morötter
1 broccolihuvud
jasminris, 4 port

  1. Sätt på riset.
  2. Skala och skiva morötterna, dela broccolin i små buketter. Koka ca 5 min, så det blir lite tuggmotstånd kvar.
  3. Fräs currypastan i lite olja. Tillsätt kokosmjölk, fisksås, buljongtärning, lime (rivet skal + saft). Koka upp och låt puttra ca 5 min.
  4. Skär laxen i tärningar, lägg dem i såsen låt koka under lock ca 5 min.
  5. Servera med ris och grönsaker.

/Anna

Kommentera

