Robbans dinkelbröd m valnötter

12 st

5 dl vatten
1 msk olja
2 tsk salt
8 dl dinkelmjöl
5 dl vetemjöl
1 msk ljus sirap
1 påse torrjäst
ca 50 g valnötter

Blanda vatten och olja, värm i micro till 40 grader.
Blanda ihop mjöl, torrjäst och salt och häll i degvätskan samt sirap.
Arbeta ihop till en deg. Låt jäsa 60 min.
Grovhacka valnötterna och arbeta in dem i degen.
Baka ut till 12 st bullar. Grädda i ugn 225 grader 15-20 min.

/Robban

En reaktion på ”Robbans dinkelbröd m valnötter

  1. Hej!
    Ska bara meddela att jag just bakat enligt detta receptet till punkt och pricka och måste säga att det blev suveränt BRA! Aldrig att ett recept har stämt så bra!
    Det enda som jag inte kunde följa var ”1 på se torrgäst”. Jag bor i Holland och jag misstänker att de har mindre påsar här. Jag tog sonika 2 stycken och det blev som sagt kanoners! Tackar!

Kommentera

