Annas lax provencale

Idag blev jag sugen på Vretastugans Scampi provencale, och försökte efterlikna den smaken, fast med lax. Blev supergott, om du frågar mig. 😀

4 port

4 portionsbitar lax
1 färskt broccolihuvud
1 röd paprika
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
1 förp krossade tomater m chili (500 g)
1 dl sweet chilisås
2 msk vitvinsvinäger
2 fiskbuljongtärningar
1 dl vatten
1 dl finhackade färska örter (jag tog persilja, dragon, timjan, rosmarin och oregano ur frysen)

  1. Strimla löken och finhacka 2 vitlöksklyftor och fräs en stund i olivolja.
  2. Tillsätt vatten, fiskbuljong, vitvinsvinäger, krossade tomater och sweet chilisås. Låt puttra 5-10 min.
  3. Strimla paprikan, skär små buketter av broccolin,  och tillsätt detta tillsammans med de färska örterna till såsen. Riv ner en extra vitlöksklyfta eller två. Låt puttra under lock ca 5 min.
  4. Tärna laxen och tillsätt i pannan. Låt puttra ca 5 min. Smaka av och krydda ev med salt, chili el örter.
  5. Servera med ris.

/Finna

En reaktion på ”Annas lax provencale

Kommentera

