Robbans snabba grovlimpa utan jäst

I morse fick jag för mig att baka frukostbröd. Hade ingen jäst hemma, men hittade ett basrecept på internet, som jag modifierade lite. Man kan även ha i lingon, nötter eller vad man känner för. Jag hade i solroskärnor. Robbanna och Timp blev mkt nöjda med resultatet. Det bästa är att man inte behöver kladda ner fingrarna, då allt blandas i en bunke och hälls i en form.

Brödet blev dock lite svårt att skära, då ytan blev lite hård. Nästa gång lägger vi på aluminiumfolie efter halva tiden.

2 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakulver
4 dl mellanfil
2 msk smör
1 msk ljus sirap
Solroskärnor efter smak

Rör ihop allt till en kladdig smet. Häll i en avlång, smord nonstickform och grädda 200 °C i 50-60 min.

/Robban

robbans_brod
Mums – över halva limpan gick åt till frukost på 3 pers! 😀

Kommentera

