Lax med cashewnötter & ljum potatissallad

Hej!

Med inspiration från Tess provade jag detta recept häromkvällen. Robbanna blev helnöjda med den saftiga laxen med lite annorlunda touch, och med den fräscha potatissalladen till.

/Finna

4 port

Lax
Ca 600 g lax
salt, peppar
2 msk rumsvarmt smör
50 g salta cashewnötter
2 msk thai sweet chilisås
Rivet skal från en lime
2 pressade vitlöksklyftor

Ljum potatissallad
750 g potatis
3 st salladslökar (jag tog 1 st röd lök)
200 g färsk el frusen grön sparris (glömde köpa, tog sockerärter)
1 pkt ruccolasallad
1 knippe bladpersilja (bara för att jag hade hemma)
3 msk olivolja
1 msk honung
2 msk äppelcidervinäger (jag tog vitvinsvinäger)
Pressad juice från limefrukten du rev skalet av
salt, peppar

Laxen ska bara stekas några minuter i stekpannan och sedan få fin färg på nötterna i ugnen. Stek inte för länge, laxen ska vara saftig och god – skivorna ska smälta i munnen.

Potatissallad
1. Skala potatisen och koka den mjuk i lättsaltat vatten. Låt potatisen svalna något och skär den sedan i bitar.
2. Skölj och skär bort den nedersta delen på sparrisen. Är sparrisen färsk bör den förvällas 2-3 min innan den steks i pannan. (Jag tog alltså sockerärter i stället). Ansa och strimla löken. Stek lök och sparris i ca 1/3 av olivoljan i en stekpanna 2 min. Blanda ner det i potatisen.
3. Blanda resterande olja, honung, limesaft, vinäger, salt och peppar. Häll det över potatisblandningen och blanda försiktigt. Blande ner rucolasallad och grovt hackad bladpersilja.

Lax
1. Sätt ugnen på 250°. Hetta upp 1-2 msk smör i en stor stekpanna. Salta och peppra laxen. Stek den på uppe på spisen 2-3 min på varje sida beroende på fiskens tjocklek.
2. Hacka nötterna grovt. Skala och hacka vitlöken. Riv av skalet av limen. Blanda nötter, vitlök, smör, sweet chili och limeskal.
3. Fördela blandningen på fisken och ställ den högt upp i ugnen 1-2 min för att den ska få fin färg. Servera fisken med potatissalladen.

cashewlax

3 reaktioner på ”Lax med cashewnötter & ljum potatissallad

  1. Jag bara draglar over all god mat ni lagar, beundrar er varje gang. Nu maste jag faktiskt prova dem ocksa.
    Allt ser sasasa gott ut.

Kommentera

