Robbannas moussaka

Idag lagade Robbanna en slags moussaka till middag. Använde både aubergine, zuccini, lök och potatis, vilket blev en lyckad kombination. Moussakan blev lite blöt, så låt den gärna stå en kvart innan du serverar den.

6 port

500 g nötfärs
1 förp krossade tomater med vitlök och paprika (500 g)
8 soltorkade tomater
1 köttbuljongtärning
1/2 dl rött vin
1 tsk socker
1 tsk pizzakrydda
salt, peppar, aromat

1 aubergine
1 zuccini
4 potatisar
1 gul lök

5 dl mellanmjölk
2 msk smält smör
2 msk vetemjöl
1,5 dl riven ost + 1/2 dl riven parmesan
2 vitlöksklyftor
muskot
aromat, svartpeppar

1. Skär auberginen i 1 cm tjocka skivor, lägg ut på hushållspapper och salta. Låt liggga ca 15 min. Skiva zuccini, potatis och lök.
2. Fräs nötfärsen, krydda med salt, peppar, aromat, socker och pizzakrydda. Tillsätt vin, krossade tomater och hackade soltorkade tomater. Låt puttra ca 10 min.
3. Smält smöret, vispa ner mjöl. Tillsätt mjölk och koka upp. Blanda ner riven ost och pressa ner vitlöken. Krydda med muskot, aromat och svartpeppar.
4. Torka av aubergineskivorna och stek dem och zucciniskivorna i torr panna, ca 1 min per sida.
5. Stek skivad potatis och lök i lite smör ett par minuter.
6. Varva ostsås, aubergine, zuccini, potatis, lök och köttfärssås i en lätt smord ugnssäker form. Avsluta med ett lager aubergine och ostsås.
7. Gratinera mitt i ugnen, 225 grader ca 45-55 min. Strö över parmesan när det är ca 10 min kvar.
8. Servera med sallad och ev ett gott vin.

/Robbanna

moussaka-0901

4 reaktioner på ”Robbannas moussaka

  1. Både låter och ser supersmarrigt ut. För oss blev det lasagne som söndagsmiddag, Robert gör sååå god Lasagne, men detta är nog ett bra och tom nyttigare alternativ. Ska föreslå det för min Robert!

    /Åsa

  2. Ping: Veckomatsedel x 2 « Robbannas matblogg

  3. Ping: Veckomatsedel « Robbannas matblogg

Kommentera

