Annas rökiga kotletter med snabbratatouille och fetacreme

Ikväll slängde jag ihop lite smarrig GI-mat enligt nedan. Blev väldigt nöjd med resultatet. Kotletterna blev möra och goda när de tillagades klart i ugnen. Min ”ratatouille” gillar jag bättre än ”riktig”, eftersom jag hellre vill ha knapriga grönsaker än sladdriga.

4-5 port

6 fläskkotletter
2 msk balsamvinäger
1 msk olja
1 msk soja
1 msk honung
några droppar hickory (rökextrakt)
salt, svartpeppar

1 pkt bacon

1 gul paprika
1 grön paprika
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 tomater
1/2 zuccini
1 färsk röd chili
2 msk chilisås
1 tsk torkad timjan
salt

1 pkt fetaost
1 dl mini fraiche 5%
svartpeppar

1. Blanda ingredienserna till marinaden och marinera kotletterna 30-60 min.
2. Smula fetaosten, blanda med mini fraiche och krydda med svartpeppar. Låt dra i kylskåp medan du lagar resten.
3. Stek de marinerade kotletterna någon minut i het panna så de får lite yta. Lägg i ugnsform och tillaga i ugn 150 grader ca 15-20 min.
4. Hacka baconet och knaperstek det.
5. Skär lök, paprika och zuccini i bitar, fräs tillsammans med finhackad vitlök och chili ett par minuter. Strö över timjan, blanda ner tomater och chilisås och låt allt bli genomvarmt.
6. Servera kotletten med knaperstekt bacon, ”ratatouille” och fetacreme.

/Anna

rokig-kotlett

Kommentera

