Fisksoppa/gryta med ajvar, tomat och kokosmjölk

Hittade ett recept i Laga Lätt nr 1 2009 som verkligen blev lyckat (efter lite modifiering). Vilken smakupplevelse – detta kommer jag garanterat laga fler gånger! Såhär gjorde jag:

5-6 port

4 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
8 soltorkade tomater i olja + 1 msk olja från burken
2 hönsbuljongtärningar
5 dl vatten
1 dl blötlagda sojabönor (eg 2 dl)
4 msk ajvar relish (stark)
4 msk chilisås (stark)
1 burk kokosmjölk light, 400 g
600 g färsk lax
4 kvisttomater
1 kruka färsk basilika

1. Skala och hacka schalottenlök och vitlök. Fräs dem någon minut i olja från tomaterna i en rymlig gryta.
2. Finhacka de soltorkade tomaterna och lägg i grytan. Tillsätt buljongtärningar, vatten och bönor. Koka på medelvärme 20-30 min.
3. Tillsätt ajvar relish, chilisås och kokosmjölk. Låt koka ca 5 min.
4. Skär fisken i mindre bitar, hacka tomaterna grovt och tillsätt dem till grytan. Låt koka 2-3 min.
5. Fördela soppan i skålar och toppa med basilika. Servera gärna med bröd och ett gott glas vitt vin.

/Finna

fisksoppa
En gryta med läcker soppa/gryta

fisksoppa-serv
Vilken smakupplevelse!

14 reaktioner på ”Fisksoppa/gryta med ajvar, tomat och kokosmjölk

  1. Åh, den verkar jättegod! Den ska jag göra nästa gång vi har bokcirkel här om några veckor. Vi diskuterar bok och äter alltid soppa, kul men nya recept!

    Förresten; kan man få lösenord till dina skyddade inlägg?
    Kram

  2. Färdigäten och jättenöjd. Maken var översvallande i sitt beröm. Fick klicka i en matsked till av ajvar för att det skulle få den rätt styrka (intressant att jag kan säga så när jag aldrig smakat rätten tidigare). Men jag använde vanlig kokosmjölk och det kanske spelade roll. Sen tog jag i lite mangobalsamvinäger också för att syra till det hela lite. Med en bra bas går det göra mycket. Tack för att du delade med dig. Och förresten Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstley (7203) smakade gudomligt bra till.

  3. Ping: Veckomatsedel « Robbannas matblogg

Kommentera

