Annas kreolska gryta

Idag blev jag sugen på en kreolsk gryta. Tyckte att detta recept var lite mesigt, så jag hottade upp det lite.

900 g fläskytterfilé, strimlad
300 g färska små chorizokorvar
2 stora röda paprikor
1 liten burk svarta oliver utan kärnor
1 liten burk syltlök
1 burk ättiksgurka
7,5 dl matlagningsgrädde 15% + 5%
2 msk Kikkomansoja
2 msk ajvar relish
3 tsk paprikapulver
1 köttbuljongtärning
1 tsk szechuanpeppar
2 tsk pizzakrydda
1 tsk timjan
2 krm svartpeppar
flingsalt med vitlök och chili

1. Dela korven och bryn i en tjockbottnad gryta.
3. Ta upp korven och bryn den strimlade fläskfilén. Krydda med paprikapulver, szechuanpeppar, svartpeppar, pizzakrydda och timjan.
4. Rör i matlagningsgrädden och smula ner buljongtärningen. Blanda ner korven och låt grytan koka ca 45 min.
5. Tillsätt syltlök, oliver, ättiksgurka delad i fyra delar och strimlad paprika. Låt puttra ca 10 min.
6. Servera med ris.

/Finna


Färgglad gryta puttrar på spisen


Servera grytan med ris

4 reaktioner på ”Annas kreolska gryta

  1. Ping: Matbloggen… « Finnas dagbok

  2. Mmm vad gott! Lite mycket ingredienser för att jag skulle prova den, men det lät verkligen urgott! Jag är lite slö, så jag vill helst bara ha recept med 3-4 ingredienser… hi hi…
    Kram på dig och hoppas du får en fin vecka!

  3. Ping: Trettondagshelg « Finnas Spejs

Kommentera

