Annas moussaka

Igår lagade jag en moussaka med inspiration lite här och var från nätet. Resultatet blev bra, men nästa gång tänker jag skiva auberginen på tvären istället för på längden. Och så tar jag kanske yoghurtäggfetasås emellan oxå. Men det blev bra att bara ha den ovanpå oxå.

6 port

1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
600 g nötfärs
1 förp krossade tomater (500 g)
8 soltorkade tomater
1 köttbuljongtärning
2 msk balsamvinäger
1 tsk socker
2 krm kanel
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad timjan
salt, peppar, aromat
2 auberginer, ca 600g
3 ägg
3 dl naturell yoghurt 10%
200 g fetaost

1. Skölj och skär auberginen i 1 cm tjocka skivor, lägg ut på hushållspapper och salta. Låt liggga ca 15 min. Stek aubergineskivorna i olivolja ca 2 min per sida.
2. Hacka löken, riv vitlöken, fräs tillsammans med nötfärsen. Krydda med salt, peppar, aromat, kanel, basilika, timjan och socker. Tillsätt balsamvinäger, krossade tomater och hackade soltorkade tomater. Låt puttra ca 10 min.
3. Varva köttfärssås och aubergine i en lätt smord ugnssäker form.
4. Vispa samman yoghurt, ägg och peppar. Häll blandningen i formen och smula över fetaosten.
5. Gratinera mitt i ugnen, 225 grader ca 20-30 min.
6. Servera med sallad och ett gott vin.

/Anna


2 st maffiga auberginer


1 st form härlig moussaka med lite färsk timjan på toppen


För den rätta grekiska känslan serverades vinet ur bägare från Kouroupis
 

 

3 reaktioner på ”Annas moussaka

Kommentera

