Kladdkakemuffins

Bakade dessa kladdkakemuffins idag, och de blev supergoda. Lite synd att de sjönk ihop så på mitten, men det är tydligen så de ska vara. Robban kom på att det passar bra med en klick grädde däri. 😀

/Anna

16 st

2 ägg
2 ½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
100 g smält smör eller margarin (jag tog flytande margarin) 

1. Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut 16 st bakformar i papper på en plåt.
2. Vispa ägg och socker med elvisp. Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver. Tillsätt sist vetemjölet och det flytande margarinet. Vispa snabbt ihop till en jämn smet.
3. Klicka ut smeten i bakformarna.
4. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter.
5. Lägg en handduk över muffinsarna när de svalnat så blir de inte hårda.

23 reaktioner på ”Kladdkakemuffins

  1. Hej! Jag bara älskar muffins och detta recept är det bästa som finns! Jag använde grundreceptet och sedan för att göra det lite roligare så la jag i en dumle-kola i varje muffin.
    Man kan ju exprementera och lägga i lite vad man vill. Dumle, Daim och mycket annat.

    Ha det så bra!
    //Molly 13år

  2. Hejsan. Jag undrar om dessa går att frysa in? Är en sådan som bakar hela tiden och vill då frysa in de som inte smakas direkt 😉 Hehe!!

    Låter som ett underbart recept. Kram!

  3. Jag har provat att frysa in dem, det gick jättebra. Man kan både värma dem om man vill (de är fortfarande kladdiga och goda!) eller också kan man äta dem kalla, även detta är supergott. Nu ska jag baka en sats till 🙂

  4. Hejsan,

    Gjorde precis dessa men.. mina blev inte alls kladdiga? De vart snarare som en saftig chokladsockerkaka i konsistensen? Undrar vad jag gjorde annorlunda..

    Jag spritsade choklad ovanpå i ett rutmönster och det var supergott iaf!

    //Minna

  5. Hej! Vi är två äggalergiker som var otroligt sugna på kladdkakemuffins.. Eftersom att du bara lägger ut recept med ägg så tänkte vi att vi kunde göra om recepten lite (eller ganska mycket eftersom att du verkar ha något emot äggalergiker)
    Det första som vi gjorde var att byta ut äggen mot mjölk, super bra tips. Efter det så bytte vi ut det vanliga mjölet mot ett ekoligiskt dinkelmjöl för att få lite sprutt på degen. super bra tips det också. Men än är vi inte klar. När vi hade blandat ner det ekologiska dinkelmjölet passade vi även på att byta ut det fettiga margarinet mot ekologisk matolja, bra tips för er med bilringarna hängandes. super bra tips det också.

    Ha det gott igelkott! och lycka till med det super bra receptet (mycket bättre än det förra)
    ps. det ska vara samma mängd d.s

  6. Fy vilket otrevligt inlägg som kommer från ”äggalergikerna”, eftersom ni inte ens kan stava till er egen allergi föreslår jag att ni håller era recept för er själva. Det är väl ändå upp till var och en att läsa på den här matbloggen!? Tack snälla Robbannas för ett bra recept!

  7. hej!

    tack för detta recept. det räddade en middagsbjudning! vännerna som skulle stå för efterrätten blev sjuka och kunde inte komma så det blev smått panik. men då hittade jag detta recept och gjorde lite större muffins som jag serverade med vaniljglass och hallon. hur underbart gott som helst! övriga gäster mumsade för glatta livet så de verkar ha godkänt det också! 😀 så tack så mycket!

  8. Nu ska jag försöka mig på de här muffinsen.. 🙂 kom alldeles nyss på att jag har fikat på jobbet imorn. de här verkar goda och går fort. wish me luck!

  9. ska baka muffinsen nu blir nog kalas.
    om en är äggallerkier (eller hur detstavas) eller dylikt så är det väl bara att surfa in på http://www.vegan.nu där finns ju allt fast utan ägg, ett tips om du inte har ägg hemma är byta varje ägg mot en teskedbakpulver, och iställer för vanlig mjölk ha sojamjölk det binder betydligt bättre. sen går det ju att ta skippa bakpulvret och ta lite sojamjöl binder lika bra som ägg med och så slipper en den där bakpulver smaken!

    men nu ska jag göra enligt recept!

  10. men usch, vilken besserwisser som skriver om äggallergin. var lite positiv! Receptet är för övrigt toppen 🙂 (för alla oss som TÅL ägg iallafall)

Kommentera

