Majonnäs

Idag gjorde jag egen majonnäs till räkmackorna. Det var första gången jag gjorde det och den blev mycket god (och fet). Om man vill kan man smaksätta majonnäsen med vitlök, chili eller annat.

ca 4 port

1 äggula
1 tsk citronsaft
1 dl olja
salt

1. Alla ingredienser ska vara rumstempererade. Jag tog ägget ur kylskåpet och la det i varmt vatten en stund, och det gick bra.
2. Vispa äggula och citronsaft med elvisp. Fortsätt vispa och tillsätt oljan, först droppvis och sedan i en rinnande stråle. Efter en stund tjocknar majonnäsen och då är den klar.
3. Smaka av med salt, och ev valfri smaksättning (vitlök, chili el annat).
4. Om du vill kan du även blanda i creme fraiche 17% (för en smalare variant).

/Anna

majonnas.jpg

En reaktion på ”Majonnäs

  1. jag har aldrig tänkt på att man så lätt kan göra egen. Ögg och olja har man ju alltid hemma men inte majjo.. och jag har många gånger varit sugen på det och svurit högt för att vi inte har nån hemma. No more!!!!! =) tack för tips!

Lämna en kommentar