Grön curry-kyckling

Utgick efter ett recept från boken Fem asiatiska kök när jag lagade dagens middag. Köpte ju på oss en massa asiatiska råvaror igår, som kom väl till användning idag. Tyvärr fanns det ingen thaibasilika på ICA Maxi, så jag hade i koriander istället. Ärtauberginen ersatte jag med sockerärter… Och så kompletterade jag med citrongräs. Chilin hoppade jag över – det blev tillräckligt starkt ändå.

/Anna

4 pers

400 g kycklingfilé
1/2 zuccini
1/2 pkt sockerärter
2 msk grön currypasta
1 burk kokosmjölk (400 ml)
2 msk kycklingfond el 1 buljongtärning
3 färska limeblad
1 citrongrässtjälk
1 dl vatten
2 msk fisksås
2 msk strösocker
1/2 kruka färsk koriander
(1/2 kruka färsk thaibasilika)
(färsk röd chili)

1. Fräs currypastan i lite olja. Häll på kokosmjölken och kycklingfonden och låt koka upp.
2. Lägg i kycklingfilén skuren i mindre bitar, låt puttra ca 10 min.
3. Tillsätt limeblad, citrongräs, fisksås, vatten, socker, zuccini och sockerärter. Låt puttra ca 5 min.
4. Strö över färsk koriander, thaibasilika och ev chili innan servering tillsammans med ris.

thaigreencurry.jpg
Ingen vidare bild, tyvärr…

En reaktion på ”Grön curry-kyckling

  1. Ping: Thailändsk afton « Robbannas matblogg

Kommentera

