Annas italienska köttbullar #2

Idag utgick jag från mitt förra recept på italienska köttbullar, men efter lite koll på nätet la jag även till rökt skinka, citronskal och dragon (färskfryst från trädgården) i köttbullarna. Och så dubblade jag receptet.

Blev jättegott, lite annorlunda smak med citron och dragon, men nästa gång minskar jag nog mängden dragon. Såsen blev riktigt mustig och smakrik! Och mycket mat blev det – förutom kvällens middag blev det fem rejäla matlådor. 😀

/Anna

6-8 port

800 g nötfärs
1 dl ströbröd
2 dl mjölk
3 vitlöksklyftor
rivet skal från 2 citroner
1 dl hackad färsk dragon
salt, svartpeppar
2 ägg
1 dl hackad rökt skinka
1,5 dl färskriven parmesanost

2 gula lökar
2 burkar krossade tomater (à 400 g)
0,5 dl tomatpuré
1 dl rött vin (bara för att jag hade en överbliven skvätt)
2 tsk strösocker
2 tsk paprikakrydda
4 vitlöksklyftor
2 buljongtärningar
oregano
ev maizena
salt, peppar

Låt mjölk, ströbröd, pressad vitlök, dragon, citronskal och kryddor svälla ca 10 min. Blanda ner köttfärs, ägg, hackad skinka och riven parmesan. (Jag glömde äggen, men det funkade bra ändå). Rulla stora maffiga köttbullar och stek dem gyllenbruna i en stekpanna. Idag rullade jag 28 stora köttbullar, och äter man 4 st var räcker detta recept till 7 pers.

Hacka lök och vitlök och fräs i en kastrull. Tillsätt tomatkross, tomatpuré, ev vin, socker och buljongtärning. Koka upp och strö över maizena. Krydda med salt & peppar samt paprikakrydda. Blanda ner färsk, hackad oregano mot slutet. Häll såsen över köttbullarna och låt puttra några minuter (typ medan pastan kokar).

Servera med pasta (al dente) och färskriven parmesan.

/Anna

itkb-ingr.jpg
Ingredienserna (fast jag glömde tillsätta äggen…)

itkb-spis.jpg
Köttbullarna har fått stekyta (i 2 omgångar),
såsen puttrar och pastavattnet kokar strax upp

itkb-panna.jpg
Dax att hälla såsen på köttbullarna så allt får gosa ihop sig…

itkb-tallrik.jpg
…innan servering. Mums filibabba! 😀

En reaktion på ”Annas italienska köttbullar #2

  1. Ping: Sen julklapp och middagstips « Finnas dagbok

Kommentera

