Ugnsstekt potatis & grönsaker

Har nog inte delat med mig av mitt favvorecept till kött etc, en lite roligare variant av klyftpotatis.

Ca 4 port

6 stora potatisar
1 zuccini
1 stor röd paprika
1 röd lök
6 vitlöksklyftor
olivolja
aromat
timjan

Skala ev potatisen (jag brukar ha skalen kvar) och klyfta den. Lägg den i en plastpåse, häll på ca 1 msk olivolja, 1 tsk aromat och 1 tsk torkad timjan. Skaka runt så alla klyftor blir kryddade. Häll ut på plåt med bakplåtspapper, in i ugn (gärna varmluftsugn) 200 grader ca 20 min.

Skiva zuccini, paprika och rödlök i rätt grova bitar. Skala vitlöksklyftorna och riv en av dem. Lägg alltihop i en plastpåse, häll på ca 1 msk olivolja, 1 tsk aromat och 1 tsk torkad timjan. Skaka runt så allt blir kryddat. Häll ut på plåten med potatis (när den varit inne ca 20 min). Låt allt vara inne ca 15 min till.

Servera till kött, t ex ryggbiff och en god sås, t ex rödvinssås.

/Anna

klyftor.jpg
Plåt fylld med härligheter 😀

biff-potatis.jpg
Servera gärna biff och en god sås till

Kommentera

