Annas köttfärspaj

Idag lagade jag en köttfärspaj i långpanna som jag ska bjuda på i morgon. Gjorde det enkelt för mig och tog färdig köttfärssås från frysen, som jag lagat enligt nedan.

Pajdeg
4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
200 g smör/margarin
4 msk kallt vatten

Köttfärssås
700 g nötfärs
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
2 förp passerade tomater
10 st soltorkade tomater
3 dl rött vin
1 kruka basilika
salt, peppar, aromat

3 stora tomater
3 dl riven ost
1/2 dl hackad färsk basilika el oregano

 1. Sätt ugnen på 225° C
2. Hacka samman mjöl och matfett. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Linda in den i plastfolie och låt den ligga i kylskåp ca 30 minuter.
3. Laga köttfärssåsen med ingredienserna ovan. Låt puttra en stund.
4. Kavla degen mellan två bakplåtspapper och lägg den i en smord långpanna 30×40 cm. Nagga degen med en gaffel. Förgrädda mitt i ugnen ca 10 min.
5. Bred ut köttfärssåsen på pajbotten. Grädda mitt i ugnen ca 20 min
6. Skiva tomaterna och strö över riven ost blandad med hackad basilika/oregano. Gratinera ca 10 min till.
7. Servera med en god sallad.

kottfarspaj.jpg

Kommentera

