Amarone Classico, Domini Veneti

Fick två flaskor fint rött vin av en konsult för drygt ett år sen och hade länge sett fram emot att få prova ett av dem. Igår kväll var det då dax att prova Amarone della Valpolicella Classico 2003

Robban och jag lagade en god middag (ryggbiff med rostade rotsaker och kantarellsås) och vi hade höga förväntningar på vinet. Alltför höga tror jag. Det var lite tamt och smakade vanilj (vilket jag inte gillar). Men starkt var det (15%), så det räckte länge.

Denna årgång finns inte kvar på Bolaget, men jag har hittat dessa uppgifter:

Årgång: 2003
Pris: 179 kr
Ursprung: Veneti, Italien
Druvsort: Corvina, Rondinella, Molinara
Alkoholhalt: 15%
Produkttyp: kryddigt och mustigt
Färg: Mörkröd.

Doft: Syrligt fruktig doft med eldiga, kryddiga toner, inslag av körsbär, russin, katrinplommon och bitter mörk choklad.

Smak: Fyllig, eldig smak med läcker, syrlig frukt som har en lätt bitter ton, balanserat friskt med mjuka tanniner och inslag av mörka körsbär, plommon, torkad frukt och fat i robust, smakrik stil.

Passar till: Robusta kötträtter av nöt och vilt, humanskost som oxbringa med rotsaker och riven pepparrot, lagrad hårdost, helst parmesan. Bör dekanteras 2 timmar i förväg.

Tillverkning och lagring: Druvorna får torka på hyllor i speciella torklador i 3-4 månader. Vinet genomgår både alkoholjäsning och malolaktisk jäsning och lagras 18 månader i såväl fransk barrique som stora ekfat (50 hl) samt 12 månader i flaska. Kan sparas 5-10 år.

Egen bedömning: En besvikelse, tyvärr. Tycker inte att vinet passar in i kategorin kryddigt & mustigt. Det var mjukt och bärigt, med inslag av vanilj. Kanske åt vi fel mat till, men vi tog det sista till ost & kex, och det smakade inte bättre då. Det smakade absolut inte illa, men det var ingen upplevelse att dricka det. Det finns 60 kr-viner som är minst lika goda.

/Anna

amaronecl.jpg
Delade denna flaska vin till…

amaronemiddag.jpg
…grillad ryggbiff med rostade rotsaker, kantarellsås och grillad tomat…

amaroneost.jpg
….samt lite ost & kex (brie + whiskeycheddar)

En reaktion på ”Amarone Classico, Domini Veneti

  1. Hej på er!
    Stein heter jag som sagt, och läste nyss era minst sagt kritiska kommentarer om Amarone… Det kniper i hjärteroten att läsa era omdömen, DOMEN:)
    Amarone är kanske mitt favoritvin, och jag har svårt att tänka mig att en konsult ger er ett mindre bra vin?! Några tycker att man får sträcka sig till runt 250:- för att få en ordentlig Amarone. Visst, nog är det sant att dom är godare (tycker jag), och är man villig att betala drygt 400:- så får du ett lysande gott vin. Det sägs också av en del att Amarone inte passar så bra till varm mat, att ost och Amarone är det perfekta giftermålet…? Är inte tillräckligt kunnig, men på nyårsafton så fick vi ankbröst med Amarone serverat till, och det tyckte jag var MYCKET gott!!!
    -Så, vem har rätt, och vem har fel?
    Ingen skulle jag vilja säga, tycker du om ett vitt vin till halstrad entrecote, så gör det och trivs!!!
    Men vad gäller rött så får gärna Zinfandel stå på bordet,, går att få hyfsat bra för runt 100:- till 120:-, men det finns ju hur mycket gott vin som helst (jag är dålig på franska viner!!!), det är ju lika viktigt att vinet inte krockar med maten, eller att maten tar bort alla fina smakämnen etc etc.
    Kul att läsa det ni skrev, o bilder tom!
    Så man tackar o kommer nog att sprida detta bland vänner o titta in då och då:)
    MVH,
    Stein

Kommentera

