Lyxig ost- och skinkpaj

Inför lördagens kräftskiva har jag bl a lagat denna paj i långpanna och jag tror att den smakar mkt bra! Receptet kommer från Guldkorn.

/Anna 

8-10 port

Pajdeg:
4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
200 g smör/margarin
4 msk kallt vatten

Fyllning:
250 g fryst broccoli
250 g rökt skinka
1 burk champinjoner, 425 g
1 dl hackad purjolök
1 msk smör/margarin
8 ägg
8 dl mjölk
400 g riven Västerbottensost
3 msk chilisås
salt och svartpeppar

Hacka snabbt samman alla ingredienser till pajdegen och låt den vila ca 15 min. Kavla ut pajdegen i en långpanna, 30×40 cm. Nagga och förgrädda i 200° i 10 min.
Koka broccolin enligt anvisning på förpackningen. Dela den i buketter. Finstrimla skinkan. Fräs champinjoner och purjolök i smör någon minut. Vispa samman ägg och mjölk. Rör ner ost, chilisås och kryddor. Lägg skinka, champinjoner och purjo i det förgräddade pajskalet. Slå äggstanningen över. Grädda i 200°, ca 40 min.

skinkpaj.jpg

3 reaktioner på ”Lyxig ost- och skinkpaj

  1. Mycket god paj, perfekt att ha med på resa. Den var lätt och göra, lämnar receptet vidare till min blivande svärdotter som ska fira sin 20-årsdag.

Kommentera

