Festlig paj med spenat och fetaost

Ännu en paj till lördagens kräftskiva. Recept från ICA, något modifierat.

/Anna

8-10 port

8 dl vetemjöl 
300 g margarin  eller smör
1 dl kallt vatten
800 g bladspenat
3 vitlöksklyftor
20 marinerade soltorkade tomater 
400 g fetaost
1 burk oliver (à 500 g)
8 ägg
8 dl mjölk
2 tsk salt 
2 krm malen svartpeppar
2 tsk blandade örter

1. Sätt ugnen på 225° C
2. Hacka samman mjöl och matfett. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Linda in den i plastfolie och låt den ligga i kylskåp ca 30 minuter.
3. Tina spenaten och krama ur vätskan. Skala och hacka vitlöken. Strimla tomaterna. Skär eller smula osten i mindre bitar. Låt oliverna rinna av.
4. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor.
5. Kavla eller tryck ut degen i en långpanna 30×40 cm. Nagga degen med en gaffel. Låt den stå kallt ca 30 min. Förgrädda mitt i ugnen ca 10 min.
6. Fördela spenat, vitlök, tomater, ost och oliver på pajbotten.
7. Häll över äggstanningen.
8. Grädda mitt i ugnen ca 30 min
9. Servera med en god sallad.

spenatpaj.jpg

2 reaktioner på ”Festlig paj med spenat och fetaost

  1. Ping: Annas kycklingpaj « Robbannas matblogg

  2. Ping: Påskmeny « Robbannas matblogg

Kommentera

